RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SAINS TAHUN 1
KELAS : Tahun 1 D
BILANGAN MURID : 36 orang
BIDANG : Sains Hayat (Haiwan)
STANDARD KANDUNGAN : 3.2 Menghargai pelbagai haiwan di
sekeliling kita.
STANDARD PEMBELAJARAN : 3.2.1 Mengajuk bunyi pelbagai haiwan pernah
mereka dengar.
: 3.2.2 Menunjukkan pelbagai cara haiwan
bergerak secara simulasi.
OBJEKTIF : Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1) Menyebut 10 jenis haiwan dan mengajuk bunyinya.
2) Murid dapat melakonkan cara haiwan
bergerak dengan iringan nyanyian.
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM : Kreatif dan inovatif, Bahasa Melayu
KEMAHIRAN PROSES SAINS : Memerhati dan berkomunikasi.
NILAI MURNI : Bekerjasama , jujur dan berkeyakinan.
Langkah
|
Kandungan
|
Cara perlaksanaan
|
Catatan/Impak
|
SET INDUKSI
( 5 MINIT )
|
Menarik minat murid (Teka-teki)
|
|
BBM :
1.CD
2.Gula-gula
3.Topeng haiwan
12 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
LANGKAH 1
( 15 MINIT )
|
Mengajuk bunyi haiwan:
|
|
BBM :
1.Kad Gambar haiwan
2.Kad teka-teki
3.Topeng haiwan
12 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
LANGKAH 2
(10MINIT)
|
Menyanyi Lagu Gerak Haiwan
“Can Mali Can”
Lirik lagu dalam buku teks
|
|
BBM :
1.Lirik lagu
12 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
LANGKAH 3
(10 MINIT)
|
Permainan teka binatang
-Kucing
-Itik
-Lembu
-Monyet
|
|
BBM :
1.Kad haiwan
12 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
LANGKAH 4
(15 MINIT)
|
Peneguhan Konsep
melalui latihan.
|
|
BBM :
1.Lembaran Kerja
2.Pensel warna
3.Buku nota sains
12 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
LANGKAH 5
(5 MINIT)
|
Penutup
|
|
BBM :
1.Lirik Lagu
13 orang murid menguasai SP
1 orang perlu diberi bimbingan
|
RPH TAHUN 2 - KEPERLUAN ASAS HAIWAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SAINS
(KONSTRUKTIVISME)
Tarikh/Hari : 12.5. 2012 Masa : 1.35 – 2.05 petang
Kelas : 2 B Bil Murid : 39 orang
M/Pel : Sains
Topik : 2.0 Haiwan
Sub topik : 2.1 Memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid akan dapat:
1. Memberi contoh haiwan dan makanannya.
2. Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan.
Pengetahuan sedia ada:
Murid sudah mengetahui 4 keperluan asas haiwan iaitu makanan,air,udara dan tempat tinggal
Konsep:
* Setiap haiwan mempunyai makanan yang tersendiri.
* Setiap haiwan mempunyai pengelasan makanan yang tersendiri.
Bahan: Radio,CD,LCD,gam,gunting,gambar haiwan,marker pen,penyangkut baju,tali,manila kad.
Nilai : Menyayangi haiwan, bekerjasama,baik hati,kerajinan,mematuhi arahan,toleransi
Kemahiran : Menulis,Menyenarai, Menyatakan pendapat, Merumus, Menjalankan aktiviti kumpulan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
| ||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti murid
| ||||
Set Induksi
( 5 minit )
|
Haiwan dan makanannya
|
*Guru memasang lagu “bangau oh bangau”.
*Guru meminta murid menyanyi bersama-sama.
*Guru meminta murid menyebut nama-nama haiwan yang terdapat dalam lagu tersebut.
*Guru meminta murid menyatakan makanan bagi haiwan yang terdapat dalam lirik lagu tersebut.
*Guru membawa murid kepada pengenalan topik hari ini.
|
*Murid mendengar dan menyanyi bersama-sama.
*Murid akan menyebut nama-nama haiwan tersebut.
*Murid akan menyatakan makanan haiwan tersebut berdasarkan lirik lagu yang didengar.
|
Radio dan CD.
| |
Langkah 1
(15 minit )
|
Diet Haiwan
|
*Guru menayangkan slaid LCD yang menunjukkan gambar haiwan yang sedang makan makanannya.
*Guru meminta murid memberi pendapat mengenai tayangan yang mereka lihat.
*Guru membahagikan kelas kepada 2 kumpulan iaitu Kumpulan A dan Kumpulan B
*Guru meminta setiap seorang murid Kumpulan A menulis satu nama haiwan pada sekeping kad, dan ahli Kumpulan B menulis contoh makanan haiwan pada sekeping kad.
*Guru akan memilih ahli kumpulan A secara rawak untuk menampalkan kad nama haiwan.Manakala ahli Kumpulan B akan memadankannya dengan contoh makanan yang ditulis.
*Sekiranya terdapat salah padanan, guru akan membimbing murid memadankannya dengan betul.
|
*Murid memerhati dan memberi komen mengenai gambar yang mereka lihat.
*Murid Kumpulan A menulis nama haiwan dan pada sekeping kad.Murid Kumpulan B menulis contoh makanan haiwan pada sekeping kad.
*Murid Kumpulan A akan tampil ke depan menampal kad mereka di papan tulis.
*Murid Kumpulan B akan memadankannya mengikut kesesuaian makanan haiwan tersebut.
|
LCD,
Kad Perkataan
| |
Langkah 2
(20 minit )
|
Pengelasan makanan
|
*Berdasarkan contoh haiwan dan makanan pada langkah 1, guru akan membimbing murid mengelaskan makanan kepada 3 kategori, iaitu haiwan yang makan haiwan lain sahaja, haiwan yang makan tumbuhan sahaja dan haiwan yang makan haiwan dan tumbuhan.
*Setiap kumpulan akan dibekalkan manila kad, gambar haiwan,tali,penyangkut baju,gam,gunting dan penebuk lubang kertas.
*Setiap kumpulan diminta menyiapkan satu tugasan dengan mengelaskan haiwan yang diberikan kepada 3 kategori.
*Guru akan memberi penerangan cara melaksanakan tugasan dalam kumpulan.
*Guru akan membimbing murid membuat tugasan dengan betul.
|
*Murid akan menyatakan bahawa tabiat pemakanan haiwan dikelaskan kepada 3 kategori.
*Murid melaksanakan tugasan yang diberi dalam kumpulan.
*Murid akan mempamerkan hasil tugasan mereka kepada kelas.
*Setiap kumpulan diberi peluang untuk memberi sebarang komen terhadap hasil kerja masing-masing.
*Murid menjawab lembara kerja yang diedarkan oleh guru
|
manila kad,
gambar haiwan,tali,
penyangkut baju,gam,
gunting dan penebuk lubang kertas.
Lampiran 3
| |
Penutup
( 5 minit )
|
Rumusan
|
*Guru membimbing murid membuat rumusan.
*Guru memberikan kerja rumah dalam buku aktiviti
|
*Murid menyatakan kesimpulan tentang apa yang telah mereka pelajari.
*Murid akan menyiapkannya di rumah.
|
No comments:
Post a Comment